Chcesz żebyśmy znaleźli dla Ciebie
najtańsze ubezpieczenie?

Przejdź do kalkulatora:

Porównaj ceny

Dzisiaj 4 użytkowników wybrało polisę za pomocą porównywarki.

Oblicz składkę ubezpieczenia w 2 minuty.
Koszt polisy zaczyna się już od 3 zł dziennie.

Dane przekazywane na stronie www są zabezpieczone dzięki szyfrowaniu protokołem SSL.

Szukasz najlepszych ubezpieczeń na życie?
Wypełnij formularz w 2 minuty.
Porównaj ceny

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie?

Szukasz najlepszych ubezpieczeń na życie?
Wypełnij formularz w 2 minuty.
Porównaj ceny
Ubezpieczenie na życie stanowi ważną część finansowej ochrony. Zawierając umowę ubezpieczeniową, zyskujemy pewność, że w razie wystąpienia określonych zdarzeń otrzymamy odszkodowanie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in. tego, jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie, komu ono przysługuje i czy można starać się o więcej niż jedną rekompensatę. Sprawdziliśmy również, gdzie warto się ubezpieczyć.

Porównaj ceny
 

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!

 

Kiedy przysługuje odszkodowanie z ubezpieczenia na życie?  

Odszkodowanie z ubezpieczenia na życie przysługuje wtedy, gdy osoba ubezpieczona lub jej bliscy uprawomocnią roszczenie o odszkodowanie w ramach polisy. Wniosek może złożyć osoba ubezpieczona, a w sytuacji, kiedy osoba ubezpieczona zmarła, jej bliscy, w tym małżonek lub dzieci, którzy zostali wskazani jako beneficjenci polisy, muszą złożyć wniosek o odszkodowanie.

W zależności od zapisów w umowie wykupionych pakietów ubezpieczony może liczyć na świadczenia z tytułu zdarzeń takich jak np.:  

  • konieczność poddania się operacji,  
  • nieszczęśliwy wypadek,  
  • brak zdolności do pracy,  
  • pobyt w szpitalu,  
  • poważne zachorowanie, w tym na nowotwór,
  • uraz lub złamanie.

Niektóre ubezpieczalnie oferują także wsparcie finansowe w przypadku powiększenia się rodziny czy też śmierci bliskich.
Warto również dodać, że ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji, gdy wniosek nie zostanie odpowiednio udokumentowany lub gdy ubezpieczony nie spełnia wszystkich wymogów określonych w polisie.
 

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie z polisy na życie? 

Aby zgłosić roszczenie o odszkodowanie z polisy na życie, należy skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym, z którym została zawiązana umowa. Wypłata z polisy jest możliwa tylko w sytuacji, kiedy doszło do zdarzenia objętego umową. Najczęściej wystarczy wypełnić formularz online lub zrobić to w formie tradycyjnej. 

We wniosku muszą się znaleźć dane niezbędne do identyfikacji, czyli:

  • numer polisy, 
  • dane ubezpieczającego i ubezpieczonego 
  • data przystąpienia do ubezpieczenia 
  • rodzaj ubezpieczenia
  • informacje dotyczące zdarzenia, jego rodzaju i okoliczności, 
  • dane kontaktowe osoby uprawnionej do odbioru świadczenia.

W roszczeniu o odszkodowanie z polisy na życie nie może zabraknąć również preferowanej formy wypłaty świadczenia oraz daty. Na podstawie wniosku towarzystwo ubezpieczeniowe przeprowadzi procedurę weryfikacji i w razie potrzeby skontaktuje się z ubezpieczonym w celu uzyskania dodatkowych informacji. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji odszkodowanie zostanie wypłacone na podstawie wskazanych w polisie instrukcji.
 

Gdzie zgłosić roszczenie z ubezpieczenia na życie?  

Roszczenie z ubezpieczenia na życie można zgłosić do ubezpieczyciela, z którym zostało ono zawarte. W przypadku, gdy ubezpieczony zmarł, roszczenie ma prawo zgłosić osoba upoważniona do działania w jego imieniu. Ubezpieczyciel powinien mieć określone procedury dotyczące zgłaszania roszczeń, a wszelkie formalności często da się załatwić bez wychodzenia z domu. 

Gdzie zgłosić się po rekompensatę z ubezpieczenia na życie? Jest kilka możliwości:

  • czat video, 
  • formularz online, 
  • wiadomość e-mail,
  • tradycyjna poczta,
  • kontakt telefoniczny,
  • przesłanie do ubezpieczyciela wiadomości tekstowej SMS z ustalonym hasłem – np. PZU zachęca swoich klientów do wysyłania wiadomości o treści SZKODA, następnie ubezpieczyciel oddzwania i przyjmuje zgłoszenie,  
  • skorzystanie z pomocy pracodawcy – jeśli zakupiono polisę grupową, należy zgłosić roszczenie u pracodawcy,  

Eksperci od ubezpieczeń podkreślają, że formularz online i e-mail to najszybsze sposoby na uzyskanie odszkodowania. Wystarczy zeskanować niezbędne dokumenty i załączyć je do formularza, który znajduje się na stronie internetowej ubezpieczyciela, bądź wiadomości e-mail i wysłać. Po wybraniu dogodnej dla siebie formy zgłoszenia wniosku o odszkodowanie z polisy należy oczekiwać na kontakt ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego. W poniższej tabeli zebrano dane kontaktowe wybranych towarzystw ubezpieczeniowych.
 

Co powinien zawierać wniosek o wypłatę odszkodowania z polisy na życie?  

Do wniosku o wypłatę odszkodowanie z polisy na życie trzeba dołączyć skompletowaną dokumentację:  

  • notatkę policyjną (jeśli zdarzenie wynikło z działalności osób trzecich),  
  • potwierdzenia uiszczonych płatności (rachunki oraz faktury za sprzęty, leczenie, transport itd.),  
  • protokół BHP (jeżeli doszło do wypadku w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych),  
  • skan dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,  
  • skan lub zdjęcia dowodu rejestracyjnego samochodu (jeśli doszło do wypadku samochodowego), 
  • skrócony odpis aktu zgonu (jeżeli doszło do śmierci), 
  • zaświadczenie od lekarza / ze szpitala lub innej jednostki medycznej, potwierdzające wystąpienie zdarzenia (jeśli doszło do poważnego zachorowania, uszczerbku na zdrowiu, przebyto hospitalizację albo operację).   

Jeżeli zajdzie potrzeba uzupełnienia dokumentacji, poszkodowany zostanie poinformowany o tym fakcie od razu po przyjęciu przez ubezpieczyciela zgłoszenia. Natomiast gdy wniosek o odszkodowanie z polisy na życie został wypełniony prawidłowo, towarzystwo ubezpieczeniowe ma 30 dni na zrealizowanie wypłaty pieniędzy z ubezpieczenia.  

 

JAK ZGŁOSIĆ ROSZCZENIE Z POLISY NA ŻYCIE

TU

Forma i dane kontaktowe

Adres biura

Aegon

 mailowo na adres swiadczenia@aegon.pl, telefonicznie, pod numerem 801 300 900 lub przesyłając dokumenty na adres siedziby

 

Aegon Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.

Al. Jerozolimskie 162 A, 02-342 Warszawa

Allianz

formularz internetowy, telefonicznie pod numerem +48 224 224 224 bądź wysyłając dokumenty na adres siedziby

 

Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Rodziny Hiszpańskich 1, 02-685 Warszawa

Compensa

formularz internetowy, wysyłając dokumenty na adres siedziby

Dział Świadczeń i Oceny Ryzyka. Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. Vienna Insurance Group. Aleje Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa

ERGO Hestia

formularz internetowy, telefonicznie pod numerem 58 762 76 76 lub wysyłając dokumenty na adres siedziby

 

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot

Generali

formularz internetowy, telefonicznie pod numerem 913 913 913 albo wysyłając dokumenty na adres siedziby

Generali, ul. Senatorska 18, 00-082 Warszawa

Nationale-Nederlanden

formularz internetowy, telefonicznie pod numerem 801 20 30 40 lub 22 522 71 24 bądź wysyłając dokumenty na adres siedziby

Nationale-Nederlanden Towarzystwo ubezpieczeń na życie S.A., ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa

Pru

formularz internetowy, telefonicznie pod numerem 801 30 20 10 albo wysyłając dokumenty na adres siedziby

Pru Biuro Główne, ul. Puławska 182, 02-670 Warszawa

PZU

formularz internetowy,  telefonicznie pod numerem 801 102 102 lub 22 566 55 55, wysyłając dokumenty na adres siedziby, poprzez czat wideo, hasło SMS, mailowo

PZU S.A. Centrala, Aleja Jana Pawła II 24, Warszawa 00-133

Signal Iduna

formularz internetowy, mailowo lub wysyłając dokumenty na adres siedziby

 

SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa

UNIQA

formularz internetowy,  telefonicznie pod numerem 801 597 597 bądź wysyłając dokumenty na adres siedziby

 

UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa

Warta

formularz internetowy,  telefonicznie pod numerem  502 308 308 lub wysyłając dokumenty na adres siedziby

 

Centrala TUnŻ Warta S.A., rondo I. Daszyńskiego 1 00-843 Warszawa

Tabela 1. Opracowanie własne na podstawie materiałów zamieszczonych na stronach internetowych wybranych towarzystw ubezpieczeniowych z dnia 14.01.2023 r.

Warto dodać, że osoby, które preferują bezpośredni kontakt z obsługą, klienta mogą osobiście wybrać się do najbliższego oddziału i tam złożyć odpowiedni wniosek. Należy mieć ze sobą dowód osobisty i inne dokumenty, które zostaną wymienione w dalszej części artykułu.

 

Do kogo trafia odszkodowanie z polisy na życie?

Odszkodowanie z polisy na życie trafia do tej osoby, która wystąpiła z roszczeniem o odszkodowanie, czyli płatnika składek. Wówczas jest ono wypłacane na podstawie ubezpieczenia na życie. Ubezpieczyciel może wypłacić odszkodowanie w wysokości określonej w umowie lub w wysokości ustalonej przez ubezpieczyciela zależnej od określonych czynników.

Wyjątek stanowi zgon osoby ubezpieczonej – wtedy pieniądze trafiają do uposażonego. Określenie to dotyczy osoby wskazanej w umowie przez ubezpieczonego jako uprawnionej do otrzymania oszczędności z jego subkonta na wypadek śmierci. Natomiast jeżeli zmarły nie wskazał wcześniej uposażonego, odszkodowanie wypłaca się zgodnie z zasadami dziedziczenia: współmałżonkowi, dzieciom, wnukom itd.  
 

Kiedy ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania z polisy na życie?  

Podczas zakupu ubezpieczenia należy również zwrócić uwagę na pewne sytuacje, które mogą poskutkować odmową wypłaty odszkodowania z polisy na życie. Są to tzw. wyłączenia odpowiedzialności. Ich wykaz jest zawsze zamieszczony w OWU (Ogólnych Warunków Ubezpieczenia). Kiedy towarzystwo ubezpieczeniowe może nie wypłacić świadczenia? Oto możliwe przyczyny:  

  • brak opłacania składek w terminie, 
  • doznanie szkody wskutek podejmowania się działań ryzykownych, np. uprawiania ekstremalnych sportów,  
  • niestosowanie się do wskazówek lekarza skutkujące pogorszeniem stanu zdrowia,  
  • popełnienie lub usiłowania popełnienia przestępstwa, 
  • popełnienie samobójstwa przed upływem 2 lat od podpisania umowy,  
  • samookaleczenie bądź próby popełnienia samobójstwa, 
  • śmierć podczas prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu, 
  • udział ubezpieczonej osoby w bójkach, rozruchach, działaniach wojennych lub protestach,  
  • udzielenie nieprawidłowych informacji w ankiecie medycznej, 
  • uszkodzenie ciała spowodowane udziałem w działaniach wojennych, aktach terroru albo rozruchach społecznych,  
  • zatajenie istotnych informacji w ankiecie medycznej. 

Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z polisy również wtedy, gdy przekroczono limit świadczeń lub wykupiona polisa nie obejmowała swoim zakresem zdarzenia, do którego doszło w czasie trwania ochrony.  

Podczas podpisywania umowy warto zwrócić uwagę także na karencję, czyli okres po podpisaniu umowy, kiedy nie obowiązuje ochrona. W ten sposób towarzystwa ubezpieczeniowe chronią się przed nadużyciami ze strony klientów.

— mówi Ewelina Ratajczak, ekspertka portalu ubezpieczeniaonline.pl.  

 

Gdzie znaleźć dobre ubezpieczenie na życie?  

Znalezienie dobrego ubezpieczenia na życie to niełatwe zadanie. Przed podpisaniem umowy trzeba sprawdzić, jak szeroki jest zakres ochrony oraz ile wynosi ostateczna cena polisy. To bardzo ważne, aby składka nie nadwyrężała domowego budżetu. Inne istotne kryteria wyboru podczas zakupu ubezpieczenia na życie obejmują możliwość objęcia ochroną nie tylko płatnika składek, ale także jego małżonka i dzieci, wysokość sumy ubezpieczenia (maksymalnej kwoty odszkodowania, jaką można otrzymać), karencję oraz wyłączenia odpowiedzialności. Te ostatnie mogą się różnić w zależności od oferty towarzystwa ubezpieczeniowego. 

W zakupie idealnej polisy może pomóc sprytne narzędzie — porównywarka polis. Jest ono dostępne online, bez instalowania i może przeprowadzić wstępną selekcję ofert dostępnych na rynku w sposób zautomatyzowany, a dzięki temu mało czasochłonny.  

 

Porównaj ceny
 

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!

Ubezpieczenie na życie sprawdza się w wielu sytuacjach, w których dochodzi do zagrożenia życia lub zdrowia. Zanim jednak dokonamy zakupu polisy, warto najpierw porównać ceny ubezpieczeń w naszym kalkulatorze. Ofertę spośród 20 dostępnych towarzystw ubezpieczeń znajdziesz już od 3 złotych dziennie. W 1 kalkulacji możesz porównać aż do 5 ofert.

To warto wiedzieć

1. Zgłoszenie roszczenia należy ubezpieczycielowi zgłosić jak najszybciej

2. Na wypłatę świadczenia ubezpieczyciel ma 30 dni

3. Do zgłoszenia potrzebne będą dokumenty zależne od rodzaju zdarzenia, np. zgon lub pobyt w szpitalu

4. Za niektóre zdarzenia ubezpieczyciel przyznaje procentową wartość sumy ubezpieczenia, np. NNW

FAQ – najczęściej zadawane pytania o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie

  1. Czy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty świadczenia?

    Tak. Każde ubezpieczenie zawiera opisane w dokumencie OWU wyłączenia odpowiedzialności, czyli określone przez ubezpieczyciela sytuacje, które mogą poskutkować odmową wypłaty odszkodowania. Oto przykładowe wyłączenia odpowiedzialności: brak opłacania składek w terminie, popełnienie lub usiłowania popełnienia przestępstwa, udzielenie nieprawidłowych informacji w ankiecie medycznej. Odmowa wypłaty odszkodowania może wynikać również z niezachowanego okresu karencji bądź wykorzystania przysługującego limitu świadczeń.

  2. Kto może otrzymać odszkodowanie po śmierci ubezpieczonego?

    Wypłatę z polisy na życie otrzymuje płatnik składek lub uposażony (osoba wyznaczona przez płatnika składek podczas podpisywania umowy). Najczęściej uposażonym jest małżonek albo życiowy partner, a gdy uposażony nie żyje, pieniądze trafiają do uposażonych zastępczych lub bliskich, zgodnie z zasadami dziedziczenia.

  3. Jak długo trzeba czekać na odszkodowanie z ubezpieczenia na życie?

    Wypłata odszkodowania z polisy na życie następuje zwykle do 30 dni od momentu zawiadomienia ubezpieczyciela o zaistnieniu zdarzenia oraz przesłania mu prawidłowo wypełnionego wniosku wraz ze skompletowaną dokumentacją. Czas ten może ulec wydłużeniu np. w sytuacji, gdy ubezpieczyciel podejrzewa, że doszło do nadużyć, lub kiedy zostały podane nieprawidłowe dane kontaktowe osoby upoważnionej do otrzymania świadczenia.

  4. Kiedy zgłosić się po odszkodowanie z polisy na życie?

    Zwykle ubezpieczony ma do 3 lat na zgłoszenie szkody, jednak im szybciej wniosek zostanie przesłany, tym szybciej otrzyma on odszkodowanie.

  5. Jak uposażyć kogoś do odbioru odszkodowania z polisy na życie?

    By zgłosić uposażonego, uposażonego wystarczy podać podczas podpisywania umowy ubezpieczenia dane tej osoby: imię i nazwisko, PESEL oraz datę urodzenia. Uposażyć można nie tylko osoby fizyczne, lecz także instytucje lub organizacje — wówczas konieczne jest podanie pełnej nazwy, numeru REGON oraz adresu.

  6. Czy pieniądze z polisy na życie podlegają opodatkowaniu?

    Zgodnie z art. 831 Kodeksu Cywilnego odszkodowanie przekazane uposażonym nie wchodzi w część spadku po ubezpieczonym i nie podlega podatkowi od darowizny. Wyjątek stanowi ubezpieczenie inwestycyjne – wtedy część wypłaty z polisy (a konkretnie zysk inwestycyjny) należy opodatkować.

  7. Co, jeśli kwota odszkodowania jest niższa niż w umowie?

    W takiej sytuacji warto rozważyć odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela. Można to zrobić w formie pisemnej, drogą elektroniczną bądź ustnie. Odwołanie zostanie rozpatrzone przez towarzystwo ubezpieczeniowe w terminie 30 dni.

  8. Czy można otrzymać dwa odszkodowania z polisy na życie?

    Możliwość uzyskania odszkodowania za to samo zdarzenie z kilku polis jest uzależnione od jej rodzaju oraz zaistniałej szkody. W przypadku ubezpieczeń osobowych istnieje opcja posiadania ubezpieczeń w kilku towarzystwach. W związku z tym otrzymanie dwóch (lub więcej) odszkodowań jest możliwe.

Redakcja

Jako specjaliści z zakresu ubezpieczeń przygotowujemy jakościowe treści w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Średnia ocena: 5.00

Dziękujemy za oddanie głosu.

Wasze komentarze (6)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portalu rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie TU), których dotyczy opinia. Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

Redakcja Ubezpieczeniaonline.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.

Madzia

2019-08-16 22:02:09

Teraz czytam po roku czasu że w banku otrzymam odszkodowanie za pobyt w szpitalu i operacje czy to nie jest za późno na zgloszenie? Po roku czasu

Pola

2020-07-06 10:09:57

30 dni na wypłatę od daty zgłoszenia, czy daty wydania decyzji?

Odpowiedź Redakcji

2020-07-13 10:40:31

Od zgłoszenia, a dokładnie w ciągu 30 dni (część bezsporna) i w ciągu kolejnych 14 dni (w razie konieczności wyjaśnienia, dosłania bardziej szczegółowych dokumentów itp.)

S

2020-08-27 15:39:17

Jaki jest termin na zgłoszenie urodzenia dziecka, licząc od dnia narodzin?

Dorota

2020-10-06 16:03:04

Doznałam uszczerbku na zdrowiu ,który skończył się operacją? Kiedy powinnam zgłosić do ubezpieczalni zdarzenie? Do 30 dni od zdarzenia czy po zakonczeniu rehabilitacji?

Odpowiedź Redakcji

2020-10-07 16:44:39

Najlepiej jak najszybciej. Jeśli zakres polisy obejmuje uszczerbek na zdrowiu (NNW), operację oraz rehabilitację, można ubiegać się o trzy osobne świadczenia. Po stwierdzonym uszczerbku przez lekarza, po przejściu operacji i po zakończeniu rehabilitacji.

Ewela

2021-03-23 20:14:28

Witam złamałam nogę w kości śródstopia i ubezpieczyciel obliczył mi uszczerbek na 2 % podobno powinnam się odwołać ale wydaje mi się że minął już termin . Proszę mi powiedzieć ile ma się czasu na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Odpowiedź Redakcji

2021-03-24 10:20:29

Odwołanie, jak i zgłoszenie szkody należy zgłosić niezwłocznie. Jednak ubezpieczyciel może określić w OWU taki termin, np. maksymalnie 30 dni. Bez względu na to, ile upłynęło czasu od decyzji TU, warto złożyć odwołanie, bo zawsze można zyskać więcej niż gwarantowane 2% wg pierwszej decyzji.

Bogusia

2022-07-05 18:24:27

W 2021 roku miałam zabieg wycięcia zmiany na powiece prawej dolnej. Czy taki zabieg podlega wypłacie świadczenia?

Odpowiedź Redakcji

2022-07-21 10:29:53

o zależy od ubezpieczenia oraz wybranego zakresu ochrony. Najlepiej będzie skontaktować się z ubezpieczycielem i przesłać mu kopię dokumentacji medycznej związanej z zabiegiem.

4
1
6
5
3
7

Oni nam zaufali

Dołącz do grona naszych klientów i wybierz ofertę specjalnie dla Ciebie!

Więcej o nas
ranking

Ranking ubezpieczeń

Dzięki naszemu rankingowi poznasz najlepsze ubezpieczenia na życie.

poradniki

Nasze
poradniki

Zapoznaj się z poradnikami, stworzonymi przez ekspertów. Doradzimy jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie i jak oszczędzić na składkach.

Czytaj poradniki

Masz jakieś pytania? Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami czytelników (FAQ).

Czytaj FAQ
narzędzia

Nasze
narzędzia

Wybierz odpowiednie narzędzie i poznaj nasze możliwości:

Porównaj ubezpieczenia