Chcesz żebyśmy znaleźli dla Ciebie
najtańsze ubezpieczenie?

Przejdź do kalkulatora:

Porównaj ceny

Dzisiaj 9 użytkowników wybrało polisę za pomocą porównywarki.

Oblicz składkę ubezpieczenia w 2 minuty.
Koszt polisy zaczyna się już od 9 zł miesięcznie.

Dane przekazywane na stronie www są zabezpieczone dzięki szyfrowaniu protokołem SSL.

Sprawdź ceny ubezpieczeń nieruchomości.
Porównaj z nami oferty w 2 minuty.
Porównaj ceny

Ubezpieczenie mieszkania bez aktu notarialnego

Sprawdź ceny ubezpieczeń nieruchomości.
Porównaj z nami oferty w 2 minuty.
Porównaj ceny
Akt notarialny jest niezbędnym dokumentem przy zakupie i sprzedaży nieruchomości, ale czy jest potrzebny do ubezpieczenia mieszkania? Oprócz tego wyjaśniamy, czym jest sam dokument i jak powinien być sporządzony.

Porównaj ceny

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!


Podpisy złożone na akcie notarialnym finalizują zakup nieruchomości. Za prawidłowy przebieg procesu zakupu i sprzedaży odpowiada notariusz (ewentualnie asesor notarialny). Taką formę przeniesienia praw własności reguluje prawo – art. 158. Kodeksu cywilnego.

Co to jest akt notarialny?


Akt notarialny to dokument urzędowy, który jest potwierdzeniem przeniesienia praw własności do nieruchomości. Akt notarialny musi być sporządzony oraz zatwierdzony przez osobę, która posiada do tego należyte kompetencje, czyli notariusza. W wyjątkowych sytuacjach może go zastąpić asesor notarialny.

Warto pamiętać, żew niektórych okolicznościach akt notarialny może zostać unieważniony, np. jeśli podpisaliśmy go nieświadomie lub pod naciskiem.

Za sporządzenie aktu notarialnego musimy ponieść opłat. Stawki za tę usługę są różne, zależnie od oferty.

Kiedy przyda się akt notarialny?


Akt notarialny nie jest niezbędny przy zakupie polisy mieszkaniowej, może być jednak przydatny.

Dokument ten może okazać się pomocy przy wyliczeniu sumy ubezpieczenia, której musimy dokonać samodzielnie, kupując polisę mieszkaniową. Jeślinieruchomość ma kilku współwłaścicieli, o sumie ubezpieczenia decydują zapisane w akcie notarialny wartości udziałów. Choć nie zdarza się to często, u niektórych towarzystw ubezpieczeniowych polisa mieszkaniowa zaczyna działać dopiero po okazaniu m.in. aktu notarialnego.

Warto wiedzieć, że sam akt notarialny może być również jednym z przedmiotów podlegających ochronie ubezpieczeniowej, np. na wypadek pożaru czy powodzi. Możemy go włączyć do ubezpieczenia jako jeden z elementów wyposażenia mieszkania (mienia ruchomego).

Co zawiera akt notarialny?


Akt notarialny zawiera szereg szczegółowych danych dotyczących nieruchomości oraz dane właściciela.

Zawarte są w nim takie informacje:
  • stan prawny nieruchomości: dane właściciela, podstawa nabycia, numer księgi wieczystej;
  • lokalizacja nieruchomości, powierzchnia użytkowa, kondygnacja, stan techniczny, pomieszczenia przynależne itp.;
  • obciążenia lub uprawnienia związane z nieruchomością.

Jakie dokumenty są potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego?


Aby notariusz mógł sporządzić dla nas akt notarialny, konieczne jest dostarczenie ważnego dokumentu tożsamości i numeru NIP. A jeśli transakcję zawieramy w ramach kredytu hipotecznego, niezbędny jest także  komplet dokumentów z banku.

Sprzedający nieruchomość powinien przedłożyć następujące dokumenty:
  • odpis księgi wieczystej;
  • decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego i zgoda na budowę;
  • wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem;
  • zaświadczenie o samodzielności lokali;
  • zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym;
  • plan kondygnacji budynku według inwentaryzacji powykonawczej. 
  • odpis z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Nie wszystkie z wymienionych wyżej dokumentów są niezbędne – niektóre z nich wymagane są tylko w szczególnych sytuacjach. Informacji o tym, jakie dokumenty należy przygotować, powinien udzielić notariusz.

Jak ominąć akt notarialny? Przez zasiedzenie


Właścicielem nieruchomości możemy się stać na kilka różnych sposobów, tj:
  • zakup na rynku pierwotnym;
  • zakup na rynku wtórnym;
  • zakup na licytacji komorniczej;
  • przejęcie w ramach darowizny;
  • przejęcie w ramach dziedziczenia (spadek);
  • przejęcie w ramach zasiedzenia.
Zasiedzenie to stan prawny, który ma miejsce, kiedy tzw. „posiadacz samoistny nieruchomości” włada lokalem jak swoją własnością. Jeśli robi to „w dobrej wierze” przez okres minimum 20 lat, ma prawo przejąć je na własność. Jeśli zarządza nieruchomością „w złej wierze”, czas ten wydłuża się do 30 lat.

Zasiedzenie to wyjątkowa sytuacja, w której akt notarialny nie jest konieczny do zajęcia nieruchomości.

Akt notarialny a wynajem mieszkania


Jeśli wynajmujemy nieruchomość osobom trzecim, warto ją ubezpieczyć – w niektórych TU akt notarialny może być do tego potrzebny. Właściciel nieruchomości, którego nazwisko widnieje na akcie notarialnym, w ramach ubezpieczenia mieszkania może otrzymać odszkodowanie za wszystkie szkody zawarte w polisie.

W ubezpieczeniu wynajmowanego mieszkania dobrze jest ująć ochronę OC w życiu prywatnym. Takie rozszerzenie zapewni nam odszkodowanie za straty wyrządzone nieumyślnie osobom trzecim, np. za zalanie mieszkania sąsiadów.

Lokatorzy także powinni zadbać o ochronę na wypadek różnych zdarzeń w wynajmowanym mieszkaniu, np. kradzieży z włamaniem. To samo mieszkanie może być ubezpieczone zarówno przez najemcę, jak i wynajmującego. Jeśli odpowiednio dobierzemy te dwie polisy, będą one chronić interesy obu stron. Na rynku dostępne są różne rodzaje polis i różne dodatki do nich – łatwo można dopasować je do swoich potrzeb i charakteru nieruchomości.

Akt notarialny a nieruchomość z prowadzoną działalnością gospodarczą


Akt notarialny może się okazać niezbędny w towarzystwie ubezpieczeniowym także w sytuacji, gdy sprzedajemy nieruchomość, w której prowadzona była działalność gospodarcza. Aby odzyskać niewykorzystaną składkę ubezpieczeniową, należy złożyć u ubezpieczyciela wniosek o jej zwrot oraz akt notarialny lub jego kopię.

Umowa na ubezpieczenie będzie wtedy rozwiązana z tą sama datą, która widnieje na akcie notarialnym.

Uwaga na pułapki w akcie notarialnym


Zakup i sprzedaż nieruchomości to transakcje skomplikowane. Dotyczą również dużych kwot, warto więc należycie się do nich przygotować. Podpowiadamy, na co szczególnie zwrócić uwagę:

Umowa – standardowa umowa kupna-sprzedaży to przy zakupie lub sprzedaży nieruchomości za mało. Niezbędne jest zatwierdzenie jej przez notariusza.

Koszty dodatkowe – nabywca płaci nie tylko za samą nieruchomość, pokrywa też dodatkowe koszty: opłaty za notariusza, opłaty za wpis do księgi wieczystej oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

Płatność – jeśli strony zgodnie uznały, że opłata za nieruchomość ma być uiszczona przelewem na konto, to należy go realizować dopiero po podpisaniu aktu notarialnego. Może to jednak powodować pewne komplikacje. Pewniejsze i wygodniejsze są w tym przypadku transakcje gotówkowe.

Stan cywilny – jeżeli nieruchomość kupuje lub sprzedaje małżeństwo, to na akcie notarialnym powinno zostać umieszczone zarówno nazwisko męża, jak i żony. Jeśli jednak umowę chce podpisać tylko jeden z małżonków, drugi musi wyrazić na to zgodę – zgoda ta musi zostać potwierdzona przez notariusza i wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Inne zobowiązania – sprzedając nieruchomość zadbajmy też o wszelkie umowy, które zawarliśmy z dostawcami usług, np. z gazownią czy dostawcą prądu. Należy je rozwiązać lub przepisać na nowego właściciela mieszkania najpóźniej w dniu podpisania aktu notarialnego.

Akt notarialny na skróty

Akt notarialny
Dokument urzędowy, który stanowi potwierdzenie określonej czynności prawnej. Może zostać sporządzony z obowiązku narzuconego przez prawo lub z woli stron. Jeśli prawo wymaga sporządzenia aktu notarialnego, jego brak unieważnia czynność prawną, którą chcieliśmy podjąć, czyli np. zmianę właściciela nieruchomości.
 
Notariusz
Prawnik powołany przez ministra sprawiedliwości do sporządzania aktów notarialnych oraz innych czynności notarialnych. Jego podstawową funkcją jest ograniczenie sporów sądowych poprzez nadzorowanie określonych czynności prawnych. Notariusz ma prawo korzystać z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
 
Zasiedzenie (w nieruchomości)
Sytuacja, w której osoba korzystająca z nieruchomości, nie będąca jej prawnym właścicielem (tzw.”posiadacz samoistny”), nabywa do niej prawa własności. Może do tego dojść, gdy posiadacz samoistny użytkuje nieruchomość nieprzerwanie przez 20 lat (posiadanie w dobrej wierze) lub 30 lat (posiadanie w złej wierze). Aby w takiej sytuacji stać się właścicielem  nieruchomości, należy w odpowiednim sądzie złożyć wniosek przyznanie praw własności.
 

 Oprac. własne.

 

Porównaj ceny

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!


Ubezpieczenie mieszkania to ważne przedsięwzięcie, które powinien przemyśleć każdy właściciel nieruchomości. Na rynku ubezpieczeniowym dostępne są zarówno podstawowe, jak i rozszerzone polisy mieszkaniowe. Do wyboru mamy także wiele dodatków, tj:  OC w życiu prywatnym czy Home Assistance.  Ceny ubezpieczeń nieruchomości są jednak bardzo różne – warto skorzystać z kalkulatora polis mieszkaniowychZa pomocą kalkulatora w kilka minut porównasz oferty nawet kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. Wśród nich z pewnością znajdziesz ubezpieczenie dopasowane do swoich potrzeb.
To warto wiedzieć
1. Akt notarialny to dokument niezbędny podczas zakupu nieruchomości – wymaga  podpisu przez obie strony transakcji oraz notariusza
 
2. Akt notarialny odpłatnie sporządza notariusz, a w wyjątkowych sytuacjach może go zastąpić asesor notarialny
 
3. Jeśli w nieruchomości dojdzie do zasiedzenia, akt notarialny nie jest potrzebny do uzyskania praw własności do lokalu
 
4. Dokument może okazać się niezbędny dla ubezpieczyciela, jeśli sprzedajemy nieruchomość, w której prowadzona była działalność gospodarcza
Redakcja

Jako specjaliści z zakresu ubezpieczeń przygotowujemy jakościowe treści w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Średnia ocena: 0.00

Dziękujemy za oddanie głosu.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portalu rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie TU), których dotyczy opinia. Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

Redakcja Ubezpieczeniaonline.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.

4
1
6
5
3
7

Oni nam zaufali

Dołącz do grona naszych klientów i wybierz ofertę specjalnie dla Ciebie!

Więcej o nas
ranking

Ranking ubezpieczeń

Dzięki naszemu rankingowi poznasz najlepsze ubezpieczenia na życie.

poradniki

Nasze
poradniki

Zapoznaj się z poradnikami, stworzonymi przez ekspertów. Doradzimy jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie i jak oszczędzić na składkach.

Czytaj poradniki

Masz jakieś pytania? Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami czytelników (FAQ).

Czytaj FAQ
narzędzia

Nasze
narzędzia

Wybierz odpowiednie narzędzie i poznaj nasze możliwości:

Porównaj ubezpieczenia