Sprawdź ile zapłacisz podatku za nieruchomość 2024
- Czym jest podatek od nieruchomości?
- Kiedy zapłacić podatek od nieruchomości?
- Jakie dokumenty przygotować do rozliczenia podatku od nieruchomości?
- Podatek VAT - ile wynosi w 2024 roku?
- Podatek PCC – ile wynosi w 2024 roku?
- Zakup mieszkania – jakie opłaty?
- Zwrot podatku za zakup mieszkania w 2024 roku - ile wynosi?
- Dodatkowe opłaty przy zakupie mieszkania
- Gdzie ubezpieczyć mieszkanie po zakupie?
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
Czym jest podatek od nieruchomości?
Podatek od nieruchomości to rodzaj opłaty skarbowej od czynności cywilno-prawnych, którą zgodnie z prawem trzeba zapłacić przy zakupie mieszkania lub domu.
Podatkiem od nieruchomości opodatkowane są:
- budynki lub ich części,
- budowle, czyli obiekty, które nie są budynkami, lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- grunty.
Obowiązek opłacenia podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie obowiązku podatkowego, np. gdy kupiliśmy mieszkanie.
Wysokość podatku od nieruchomości przy zakupie mieszkania lub domu zależy od tego, czy nabywamy nieruchomość z rynku pierwotnego czy wtórnego.
Kiedy zapłacić podatek od nieruchomości?
Jakie dokumenty przygotować do rozliczenia podatku od nieruchomości?
Każdy dokument potrzebny do rozliczenia podatku za nieruchomość jest oznaczony odpowiednim kodem. Można się w tym nieco pogubić, ale na szczęście odpowiednie wzory dokumentów znajdziesz bez problemu w danym urzędzie gminy lub na stronie Ministerstwa Finansów.
Na liście takich druków znajdziesz:
- IN-1 - podstawowa informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych,
- ZIN-1 - zawierający dane o przedmiotach opodatkowania, które podlegają opodatkowaniu,
- ZIN-2 - zawierający dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania,
- ZIN-3 - uwzględniający dane pozostałych współwłaścicieli, jeśli formularz IN-1 składasz wspólnie z małżonkiem.
Podatek VAT - ile wynosi w 2024 roku?
Podatek VAT opłacisz przy zakupie nieruchomości z rynku pierwotnego. Takie mieszkania lub domy mają już wliczony podatek za nieruchomość w cenę rynkową, zatem płacąc deweloperowi, automatycznie pokrywasz już opłatę dla urzędu skarbowego.
Wysokość podatku VAT zależy od powierzchni zakupionej nieruchomości:
- podatek VAT 23% - dla mieszkań o powierzchni powyżej 150 m2,
- podatek VAT 8% dla mieszkań mniejszych niż 150 m2.
Maksymalne stawki podatku VAT są ustalane przez rady gmin, powiatów i sejmiki województ, jednak nie mogą być wyższe niż te ogłoszone przez Ministra Finansów w danym roku.
Wysokość podatku VAT za nieruchomość wzrosła w 2024 r. o około 15% w stosunku do poprzedniego roku.
Maksymalny podatek VAT w 2024 r. wynosi:
- dla budynków mieszkalnych - 1,15 zł za 1 m2 powierzchni,
- dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - 1,34 zł za 1 m2 powierzchni,
- dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - 33,10 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej.
Podatek PCC – ile wynosi w 2024 roku?
Podatek PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych) należy opłacić, gdy kupujesz nieruchomość z rynku wtórnego, czyli użytkowany już wcześniej dom lub mieszkanie. Jego wartość jest uwzględniona w akcie notarialnym i to notariusz odprowadza go do odpowiedniego urzędu skarbowego.
Rok 2024 przyniósł w zakresie podatku PCC spore zmiany. Pierwszą, bardzo optymistyczną z nich, jest zwolnienie z obowiązku opłacenia takiego podatku dla osób fizycznych, które nabyły swoje pierwsze mieszkanie z rynku wtórnego. Dotąd w takich przypadkach obowiązywał 2% podatek PCC. Oznacza to, że dzięki nowelizacji, kupując mieszkanie przykładowo za 400 000 zł, zaoszczędzisz teraz 8 000 zł.
Mniej zachęcająco wyglądają nowe warunki, dotyczące opłacenia podatku PCC przy zakupie większej liczby mieszkań. Osoba, która nabywa 6 lub więcej nowych mieszkań na rynku pierwotnym, musi teraz opłacić podatek za nieruchomość w wysokości aż 6%. Dotyczy to zakupu nieruchomości w jednej inwestycji, np. na jednym osiedlu lub części osiedla.
Zakup mieszkania – jakie opłaty?
Choć same ceny mieszkań nie należą do najniższych, to poza nimi musisz przygotować się na dodatkowe wydatki, związane z samą procedurą zakupu nieruchomości.
Urząd skarbowy
Wspomniany już podatek VAT oraz podatek PCC to zobowiązania, które narzuca Urząd skarbowy po otrzymaniu zgłoszenia o nabyciu nieruchomości. Podatek VAT utrzymuje się w stawkach 8% lub 23%, natomiast podatek PCC w wysokości 6% dotyczy aktualnie tylko przypadków, kiedy nabywasz 6 lub więcej nieruchomości.
Opłaty dla Urzędu skarbowego mogą być związane także z koniecznością przygotowania odpowiednich dokumentów. Przykładowo, obowiązkowe dla przedsiębiorców zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości finansowych, to dodatkowy koszt 21 zł.
Taksa notarialna
Każdy zakup nieruchomości odbywa się zawsze w obecności notariusza, który przygotowuje akt notarialny, czyli akt nabycia mieszkania lub domu. Za swoją usługę notariusz pobiera opłatę od kupującego nieruchomość, czyli taksę notarialną.
To, ile wynosi taksa notarialna, zależy od wartości nabywanej nieruchomości. Wysokość taksy notarialnej nie może jednak przekroczyć maksymalnych stawek ustalonych w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku. Ceny taksy notarialnej rozpoczynają się od 100 zł, ale niektóre sięgają nawet 10 000 zł.
Maksymalne stawki za taksę notarialną zamieściliśmy w poniższej tabeli.
Wysokość taksy notarialnej przy zakupie mieszkania |
|
Wartość nieruchomości |
Wysokość taksy notarialnej |
do 3000 zł |
100 zł |
powyżej 3000 zł do 10 000 zł |
100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł |
od 10 000 zł do 30 000 zł |
310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł |
od 30 000 zł do 60 000 zł |
710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł |
od 60 000 zł do 1 000 000 zł | 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł |
od 1 000 000 zł do 2 000 000 zł |
4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł |
powyżej 2 000 000 zł |
6770 zł + 0,25% od nadwyżki |
powyżej 2 000 000 zł, nie więcej niż 10 000 zł |
nie więcej niż 7500 zł |
Źródło: morizon.pl
Kredyt hipoteczny
W dzisiejszych czasach niewiele osób jest gotowych zakupić nieruchomość z własnych środków za gotówkę, stąd rośnie popularność kredytów hipotecznych. Przy zaciąganiu takiego zobowiązania powinieneś dokładnie sprawdzić, jaki będzie całkowity koszt kredytu oraz ile wynosi RSSO (Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania). To w nich znajdziesz uwzględnione prowizje, odsetki, marże i podatki. Sama prowizja banku może wynieść nawet do 3%.
Kredyt hipoteczny jest związany również z obowiązkiem opłacenia kolejnego podatku PCC, który wynosi:
- 19 zł - w przypadku hipoteki kaucyjnej
- 0,01% kwoty hipoteki - przy hipotece zwykłej.
Dany bank może także policzyć sobie za samo przygotowanie oferty, np. wycenę nieruchomości. Na szczęście jest też lista dokumentów bez opłat, jak sam wniosek, zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach czy wyciąg z rachunku bankowego.
To jednak nie koniec, bo kredyt hipoteczny jest również nierozerwalnie związany z zakupem polisy mieszkaniowej. To standardowy warunek banku przy wnioskowaniu o pożyczkę. Jednak tu nie musisz obawiać się wysokich opłat, bo ubezpieczenie mieszkania możesz zakupić w atrakcyjnej ofercie u wybranego TU.
Zwrot podatku za zakup mieszkania w 2024 roku - ile wynosi?
Jeśli zakupisz mieszkanie w 2024 r. będziesz mógł liczyć na zwrot podatku. Wysokość takiego zwrotu będzie zależeć od wielu czynników, jak dochód, wiek, stan cywilny oraz liczba dzieci. Rekompensata nie jest równa kwocie podatku opłaconej przy zakupie nieruchomości, ale jest obliczana na bazie ulg podatkowych dla danej grupy podatników.
Prawo do odliczenia VAT przysługuje czynnym podatnikom VAT, ale pod pewnym warunkiem -nabywane towary (w tym przypadku nieruchomość) są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku prowadzenia w mieszkaniu działalności gospodarczej, zakup nieruchomości można wpisać w koszty uzyskania przychodów.
Dodatkowe opłaty przy zakupie mieszkania
Na sumę kosztów zakupu mieszkania przy kredycie hipotecznym składają się także:
- prowizja kredytowa dla banku– zwykle ok. 2% kwoty kredytu;
- opłata notarialna za wpis hipoteki zwykłej w księgę wieczystą– 200 zł – stała stawka;
- ubezpieczenie nieruchomości z cesją– do zakupu takiej polisy zobowiązuje kredytobiorcę bank, jej koszt zależy od rodzaju ochrony, jakiej wymaga kredytodawca;
- ubezpieczenie pomostowe– to ubezpieczenie, które musimy wykupić na kilka tygodni, na czas wpisu do hipoteki, cena takiej polisy zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego;
- prowizja dla agencji nieruchomości (jeśli zdecydujemy się na jej usługi) –zwykle około 2,5% - 3% wartości nieruchomości.
Ubezpieczenie mieszkania pod kredyt jest obowiązkowe. W ten sposób bank zabezpiecza inwestycje na wypadek nagłych nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak pożar czy powódź. Jeśli nieruchomość kupiona na kredyt zostanie zniszczona jeszcze przed spłaceniem należności, ubezpieczyciel pokryje te straty.
Kupując nieruchomość na kredyt, zwróćmy uwagę na tzw. CKK, czyli całkowity koszt kredytu. To tam uwzględnione są prowizje, odsetki, marże i podatki, które będziemy musieli opłacić.
Gdzie ubezpieczyć mieszkanie po zakupie?
Polisa mieszkaniowa powinna być nieodłącznym elementem przy zakupie nieruchomości. Każde mieszkanie czy dom może być narażony na szereg zniszczeń, np. w wyniku pożaru czy powodzi.
Warto pamiętać, że ubezpieczenie mieszkania pod kredyt jest obowiązkiem stawianym przez bank. Jednak nie musisz wcale decydować się na proponowaną przez niego, zwykle mocno okrojoną, ofertę ubezpieczenia.
W każdym przypadku polisę mieszkaniową możesz zakupić wygodnie przez internet. Nie musisz w tym celu przeglądać oddzielnie kilku stron z ofertą każdego ubezpieczyciela. Możesz przejrzeć je w jednym miejscu, takim jak porównywarka ubezpieczeń.
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
Za pomocą takiego prostego narzędzia możesz dopasować polisę do swoich indywidualnych potrzeb, m.in wybrać zakres ochrony czy dodatki do polisy jak pakiet Home Assistance czy NNW dla zwierząt domowych. Aby zobaczyć ofertę ubezpieczycieli wystarczy w porównywarce podać kilka podstawowych parametrów nieruchomości, jak np. powierzchnia, ilość lokatorów i rok budowy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o podatek od kupna mieszkania
-
Ile wynosi VAT przy zakupie mikroapartamentu?
W Polsce podatek VAT za mikroapartamenty, czyli za lokale użytkowe o powierzchni nie większej niż 25m2, wynosi 23 proc. Przy zakupie mikroaparatmentu z rynku pierwotnego VAT jest już doliczony do wartości nieruchomości, to dlatego ceny mikroapartamentów u deweloperów są dość wysokie.
-
Czy przy zakupie nieruchomości umowa przedwstępna musi być podpisana w obecności notariusza?
Prawo nie nakłada na nas obowiązku podpisywania umowy przedwstępnej przez notariusza. Jednak wraz z umową przedwstępną musimy zwykle zapłacić zadatek na poczet przyszłej transakcji, a jeżeli umowa będzie miała formę aktu notarialnego, nasze pieniądze będą bardziej bezpieczne.
-
Czy przy zakupienie mieszkania warto skorzystać z usług agencji nieruchomości?
Agencje nieruchomości, za swoje usługi, biorą dość duże prowizje – zwykle ok. 2-3 % wartości nieruchomości. Oferują jednak wsparcie prawne i organizacyjne podczas całego procesu zakupu – w ten sposób mamy pewność, że sprawy formalne związane z zakupem domu czy mieszkania będą dopięte na ostatni guzik.
-
Kto jest zwolniony z podatku od nieruchomości?
Zwolnienie z podatku za nieruchomość dotyczy przede wszystkim osób fizycznych, które są właścicielami gruntów i budynków wykorzystywanych do prowadzenia gospodarstwa rolnego lub produkcji rolnej (np. do uprawy roślin w szklarni), a także działalności rybackiej lub leśnej.
-
Jak złożyć deklarację podatkową po zakupie mieszkania?
Po zakupie mieszkania należy złożyć deklarację DN-1 do danego urzędu. Można zrobić to osobiście lub wysłać taki dokument pocztą lub elektronicznie, za pośrednictwem platformy ePUAP.
-
Jak obliczyć podatek od sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat?
Nie zapłacisz podatku, jeśli sprzedasz swoją nieruchomość przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zakupiłeś lub wybudowałeś, a całość uzyskanych przychodów przeznaczysz na własne cele mieszkaniowe. W innym przypadku będziesz musiał opłacić podatek dochodowy w wysokości 19% od podstawy opodatkowania (dochodu ze sprzedaży pomniejszonego o dochód zwolniony).
-
Ile wynosi podatek od nieruchomości?
Stawka podatku za nieruchomość wynosi 8% lub 23% w przypadku podatku VAT oraz 6% w przypadku podatku PCC, który obowiązuje przy zakupie powyżej 6 lokali w jednej inwestycji.
-
Kiedy zapłacę podatek rolny, a kiedy od nieruchomości?
Podatek rolny zapłacisz, gdy jesteś właścicielem gruntu, który jest klasyfikowany jako użytek rolny. Nie będzie to dotyczyć gruntów zakupionych w celach prowadzenia działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Podatek od nieruchomości będzie dotyczyć osób, które zakupiły grunt, budynek lub jego część na cele mieszkalne lub do prowadzenia działalności gospodarczej.
-
Kiedy trzeba zapłacić podatek od sprzedaży nieruchomości?
Podatek od sprzedaży nieruchomości staje się obowiązkiem w przypadku sprzedaży przed upływem 5 lat od chwili nabycia. Należy go uregulować do 30 kwietnia następnego roku, po którym została zawarta umowa sprzedaży.