Dodatkowe koszty przy zakupie nieruchomości
- Znalezienie odpowiedniej nieruchomości
- Kompletowanie dokumentów do kredytu
- Jakie dokumenty do kredytu hipotecznego?
- Ubezpieczenie nieruchomości do kredytu
- Umowy zakupu domu i mieszkania u notariusza
- Podatek VAT przy zakupie nieruchomości od dewelopera
- Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – rynek pierwotny
- Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – rynek wtórny
- Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – budowa domu
- Gdzie kupić ubezpieczenie do kredytu hipotecznego?
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
- opłaty skarbowe;
- koszty sądowe;
- podatek VAT;
- wynagrodzenie dla notariusza;
- prowizja dla biura nieruchomości;
- koszty kredytu hipotecznego;
- ubezpieczenie nieruchomości do kredytu;
- dodatkowe koszty przy budowie domu.
Znalezienie odpowiedniej nieruchomości
Kompletowanie dokumentów do kredytu
Jakie dokumenty do kredytu hipotecznego?
Dokumenty do kredytu hipotecznego |
||
Rodzaj dokumentu |
Od kogo? |
Ile kosztuje? |
Wniosek o kredyt hipoteczny |
bank, w którym staramy się o kredyt |
za darmo |
Wyciąg z rachunku bankowego |
bank, w którym mamy konto osobiste |
możliwe opłaty |
Zaświadczenie o zatrudnieniu |
pracodawca |
za darmo |
Zaświadczenie o podstawie naliczania składek |
ZUS |
za darmo |
Zaświadczenie o nie zaleganiu |
ZUS |
za darmo |
Zaświadczenie o nie zaleganiu z podatkami |
Urząd Skarbowy |
21 zł za 1 egzemplarz |
Oprac. na podstawie: businessinsider.com.pl.
Ubezpieczenie nieruchomości do kredytu
Jak widać na przykładzie, koszt najtańszego ubezpieczenia nieruchomości do kredytu nie jest wysoki – można nabyć taką polisę już w cenie 139 zł za rok ochrony – oferta towarzystwa Link4. Dodatkowo w tej cenie ubezpieczyciel oferuje ubezpieczenie nieruchomości od dewastacji oraz przydatne Home Assistance.
Koszt ubezpieczenia mieszkania do kredytu – przykładowe składki |
||
TU |
Dodatkowe ryzyka w polisie |
Cena za rok |
Link4 |
Home Assistance, Dewastacja |
139 zł |
Europa |
Home Assistance, Dewastacja |
150 zł |
mtu24.pl |
Dewastacja |
238 zł |
Proama |
Home Assistance, Dewastacja |
242 zł |
UNIQA |
Home Assistance, Dewastacja, Przedmioty Szklane |
251 zł |
Wiener |
Home Assistance, Powódź, Dewastacja |
270 zł |
Generali |
Home Assistance, Dewastacja, Pakiet medyczny |
280 zł |
Benefia |
Assistance, Dewastacja, Przedmioty szklane |
471 zł |
Oprac. na podstawie: rankomat.pl. Dane na dzień: 05.04.2024 r.
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
Umowy zakupu domu i mieszkania u notariusza
Przy obliczaniu kosztów zakupu nieruchomości trzeba wziąć pod uwagę także dodatkowe koszty notarialne.
Warto wiedzieć, że umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości nie musi być podpisana u notariusza. Co prawda, dobrze jest rozważyć taką opcję, bo to rozwiązanie zapewni nam większe bezpieczeństwo transakcji, ale jeśli chcemy obniżyć łączne koszty zakupu domu czy mieszkania, może lepiej będzie z tego zrezygnować.
Umowa sprzedaży, na mocy której prawo własności do nieruchomości zostaje przeniesione, musi mieć formę aktu notarialnego. Sporządzenie takiej umowy przez notariusza generuje dodatkowe koszty zakupu nieruchomości.
Wysokość kosztów notarialnych przy zakupie mieszkania, czyli wysokość tzw. taksy notarialnej, ustalana jest indywidualnie, ale górna granica tej stawki wytyczona jest przez prawo i zależy od wartości nieruchomości. Maksymalne stawki taksy notarialnej zamieściliśmy w poniższej tabeli.
W ramach umowy zakupu domu zobowiązani jesteśmy także od uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości w wysokości 2% ceny domu lub mieszkania – to jedna z wyższych opłat przy zakupie mieszkania.
Kolejnym dodatkowym kosztem przy zakupie nieruchomości jest podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu wpisu do hipoteki – 19 zł.
Do tego doliczyć trzeba także:
- opłaty sądowe – 200 zł za każdy wpis do księgi wieczystej,
- założenie księgi wieczystej dla nieruchomości – 60 zł,
- opłatę za odpis aktu notarialnego – kilka złotych za każdą stronę dokumentu.
Pamiętajmy, że wysokość taksy notarialnej możemy negocjować, warto spróbować obniżyć w ten sposób koszty notarialne przy zakupie mieszkania.
Maksymalne stawki taksy notarialnej |
|
Wartość nieruchomości |
Stawka |
Do 3 000 zł |
100 zł |
Od 3 000 zł do 10 000 zł |
100 zł |
Od 10 000 zł do 30 000 zł |
310 zł |
Od 30 000 zł 60 000 zł |
710 zł |
Od 60 000 zł 1000 000 zł |
1010 zł |
Od 1000 000 zł do 2000 000 zł |
4770 zł |
Powyżej 2000 000 zł |
6770 zł |
Oprac. na podstawie: morizon.pl.
Podatek VAT przy zakupie nieruchomości od dewelopera
Koszty przy zakupie mieszkania od dewelopera, zwiększa konieczność zapłaty podatku VAT. Niektórzy deweloperzy reklamują swoje nieruchomości, podając ceny netto, warto zwrócić na to szczególną uwagę, bo cenna brutto nieruchomości jest sporo wyższa.
Podatek VAT przy zakupie nieruchomości od dewelopera wynosi 8 proc. Wyjątkiem są mikroapartamenty, które zgodnie z polskim prawem nie są traktowane jak mieszkania, bo ich metraż często nie osiąga minimalnej wielkości, czyli 24 m2.Według prawa są więc lokalami użytkowymi, na zakup których obowiązuje 23-procentowy VAT.
23-procentowy podatek VAT obowiązuje także na mieszkania, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 i domy powyżej 300 m2. Taka stawka podatku obejmuje też komórki lokatorskie i garaże.
Przy umowie z deweloperem, zgodnie z prawem, koszty notarialne pokrywa się po połowie – 50 proc. płaci deweloper, a drugie 50 proc. nabywca nieruchomości.
Zazwyczaj, koszty przy zakupie mieszkania o dewelopera, to zatem:
- 8-procentowy podatek VAT,
- podatek od czynności cywilno-prawnych,
- opłaty notarialne,
- kilka mniejszych opłat, tj. wpis do księgi wieczystej.
Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – rynek pierwotny
Nieco inaczej kształtują się koszty dodatkowe przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego, choć część z nich się pokrywa.
Kupując mieszkanie z rynku pierwotnego, dodatkowo musimy zapłacić za:
- taksę notarialną,
- wypis z aktu notarialnego,
- założenie księgi wieczystej,
- wpis praw własności do księgi wieczystej,
- koszty kredytu – jeśli się na niego zdecydowaliśmy.
Przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego nie obowiązuje nas podatek PCC w wysokości 2% - płacimy go wyłącznie przy zakupie mieszkań z rynku wtórnego. To duża zaleta i spore oszczędności.
Pamiętajmy jednak, że nieruchomości z rynku pierwotnego często wymagają remontu, a to generuje dodatkowe koszty przy zakupie mieszkania, które trzeba brać pod uwagę.
Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – rynek wtórny
Koszty dodatkowe zakupu nieruchomości z rynku wtórnego to przede wszystkim podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – 2% wartości nieruchomości. Podatek PCC trzeba uiścić w ciągu do 14 dni od momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości lub w momencie ustanowienia hipoteki.
Podatek PCC jest zwykle pobierany przez notariusza podczas podpisywania aktu notarialnego, który przekazuje go bezpośrednio do urzędu skarbowego.
Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – budowa domu
Przy budowie domu również trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami, jak przy zakupie nieruchomości, bo i przy tym procesie konieczne jest uregulowanie kilku narzucanych przez polskie prawo opłat.
Najważniejsze koszty dodatkowe przy budowie domu:
- wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego (łącznie minimum kilkaset złotych);
- mapa zasadnicza (30-50 zł);
- opłata skarbowa za zezwolenie na lokalizację lub przebudowę zjazdu (82 zł);
- opłata skarbowa za ustalenie warunków zabudowy (107 zł);
- projekt budowlany – zwykle ok. kilku tysięcy złotych.
Łącznie dodatkowe koszty przy budowie domu mogą wynieść ponad 10 000 zł.
Gdzie kupić ubezpieczenie do kredytu hipotecznego?
Jeżeli zrezygnujemy z oferty polisy mieszkaniowej zaproponowanej przez bank i zdecydujemy się na samodzielny zakup ubezpieczenia do kredytu hipotecznego, najlepiej to zrobić przez porównywarkę ubezpieczeń online.
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
Kiedy już za pomocą porównywarki sprawdzimy ceny za ubezpieczenie mieszkania w różnych TU, bezpośrednio w kalkulatorze możemy też dokonać zakupu wybranej polisy – to tylko 4 proste kroki:
1. Klikamy przycisk KUP ONLINE, pojawi się podsumowanie zamówienia z najważniejszymi warunkami polisy mieszkaniowej.
2. Uzupełniamy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail.
3. Wybieramy sposób płatności i dokonujemy bezpiecznej opłaty online za ubezpieczenie nieruchomości.
4. Czekamy na e-mail z potwierdzeniem zakupu oraz niezbędnymi dokumentami do polisy mieszkaniowej.
Polisa mieszkaniowa kupiona przez Internet zwykle działa już od następnego dnia – po zaksięgowaniu opłaty za składkę.
1. Wysokość opłat notarialnych nie jest z góry narzucona i można je negocjować, prawo określa jedynie maksymalną granicę stawek notarialnych.
2. Przy kredycie hipotecznym bank wymaga zakupu polisy mieszkaniowej o podstawowym zakresie, nie musimy jednak korzystać z oferty banku – możemy poszukać ubezpieczenia mieszkania na własną rękę.
3. Jeśli kupujemy nieruchomość z rynku pierwotnego, której wielkość nie przekracza 25 m2, do urzędu skarbowego musimy wnieść 23-procentowy podatek VAT.
4. Ubezpieczenie mieszkania pod kredy hipoteczny możemy nabyć już za ok. 120 zł za rok. Warto sprawdzić ceny polis mieszkaniowych w kalkulatorze ubezpieczeń nieruchomości i kupić polisę online.
FAQ Najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie do kredytu
-
Czy warto kupić polisę do kredytu w banku?
Zanim zdecydujemy się na zakup polisy mieszkaniowej w pakiecie z kredytem hipotecznym, warto porównać oferty jeszcze kilku innych towarzystw ubezpieczeniowych, dzięki temu będziemy wiedzieć, czy polisa mieszkaniowa oferowana przez bank jest atrakcyjna – warto rozważyć nie tylko cenę, ale i zakres ochrony ubezpieczenia mieszkania.
-
W jakim zakresie muszę wykupić polisę?
Przy kredycie hipotecznym banki nakładają na nas obowiązek zakupu polisy mieszkaniowej jedynie o podstawowych zakresie, która zabezpiecza mury i stałe elementy nieruchomości na wypadek ok. 20 zdarzeń losowych. Może się jednak okazać, że dopłacając zaledwie kilkanaście złotych rocznie, możemy już zyskać większy zakres ochrony.
-
Ile zapłacę za ubezpieczenie do kredytu?
To, ile zapłacimy za ubezpieczenie nieruchomości do kredytu hipotecznego, zależy przede wszystkim od wartości nieruchomości oraz od zakresu ochrony. TU indywidualnie wyliczają wysokość składek, biorąc pod uwagę także ryzyko wystąpienia szkód. Najtańsze ubezpieczenie mieszkania można już kupić za ok. 100 zł rocznie.
-
Jak długo trwa ubezpieczenie do kredytu?
Ubezpieczenie mieszkania do kredytu trwa tak długo, jak długo trwa spłata zobowiązań wobec banku. Polisa mieszkaniowa zazwyczaj obowiązuje przez rok i po tym czasie odnawia się automatycznie.
-
Co to jest cesja?
Cesja to umowa cywilno-prawna, na mocy której prawo do wierzytelności przenoszone jest z jednej osoby na drugą. Cesja na rzecz banku z ubezpieczenia mieszkania podpisywana jest przy kredycie hipotecznym na bank, który udziela pożyczki.